در باره دکتر عادل حیدری نژاد
مقالات سایت

همه چیز در باره تب کودک

همه چیز در باره تب کودک
تعریف تب :درجه حرارت طبیعی بدن با دماسنج دهانی ٣۷ درجه سانتی گراد و با دماسنج داخل مقعد ٣۷/۵ است. درجه حرارت بالای ٣۷/۵ مقعدی و بالاتر از ٣٨ دهانی، تب نام دارد.
طریقه صحیح گرفتن درجه حرارت کودک بصورت دهانی یا مقعدی با دماسنج دیجیتال نیاز به دقت زیادی دارد، معمولا روش کنترل درجه حرارت در کودکان تا حدود ۴ سالگی درجه حرارت به صورت مقعدی است، و در کودکان بزرگتر از درجه حرارت دهانی استفاه می کنند.

البته دقیق ترین شیوه اندازه گیری درجه حرارت با دماسنج دیجیتال از راه دهان یا مقعد است.در کودکان کمتر از چهار سال باید اندازه گیری درجه جرارت از راه مقعد انجام شود. دماسنج جیوه ای نباید استفاده شود ، جیوه یک سمی محیطی است. و شما نباید خطر کنید و آن را در دسترس کودک در خانواده قرار دهید، کلا بهتر است از دماسنج دیجیتال استفاده کنید . قبل استفاده از دماسنج نوزاد یا کودک خود را خیلی نپوشانید زیرا روی درجه حرارت تاثیر گذار است .

برای اندازه گیری تب, دماسنج باید سه دقیقه در زیر بغل یا مقعد نگهداشته شود.
  • گروه سنی زیر سه ماهگی
  • گروه سنی سه ماه تا سه سال
  • اطفال بیش از سه سال

در اطفال زیر سه ماه بخصوص زیر یک ماهگی که ما آن را دوره نوزادی می نامیم بدلیل این که عملکرد سیستم ایمنی وی هنوز کامل نشده است عفونت ها سریعا منتشر می شوند و بدون هیچ تعارفی منجر به مرگ می شود وجود تب بدون هیچ سوال اضافی مساوی است با بستری در بیمارستان و انجام بررسی های تشخیصی و درمانی پس در این سن استفاده از داروی تب بر به هیچ وجه توصیه نمی شود. یک استثنا:اگر نوزادی از هر لحاظ کاملا سالم بوده و خوب شیر می خورد و بدنبال تزریق واکسن دچار تب شده است می توان در منزل از داروهای تب بر تا دو روز استفاده کرد.

اگر کودک شما بین سنین سه ماهگی تا سه سالگی قرار دارد در صورتی که تب بیش از 39 درجه دارد سابقه خانوادگی تب و تشنج دارید و یا بی حال است و یا غیر از تب علایم دیگری دارد حتما بدون تعلل باید به پزشک مراجعه کنید ولی چنانچه تب وی کمتر از 39 درجه است هیچ علامت دیگری هم ندارد از جمله بی حالی بی قراری کسالت سرفه استفراغ و یا … و نیز سابقه تشنج ناشی از تب ندارد می توانید وی را تا سه روز در منزل تحت نظر بگیرید و از روش های کنترل خانگی تب استفاده کنید. با توجه به این که اکثرا علت تب عفونت های ویروسی هستند معمولا بعد از گذشت سه الی چهار روز تب وی قطع می شود و حالش رو به بهبودی می رود بخصوص اگر علایمی مثل عطسه یا آبریزش بینی هم وجود داشته باشد.

همچنین بخوانید
دانستنی های واکسن آبله مرغان


در کودکان بالای سه سال در صورت بی حالی کسالت شدید تب بیشتر از 39 درجه وجود بی قراری اسهال استفراغ … و یا سابقه تشنج بر اثر تب باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود.ولی اگر کودک شما هیچ بیماری زمینه ای ندارد کاملا خوب بوده و ناگهان تب کرده است و در حال حاضر هیچ کدام از علایم گفته شده را ندارد می توانید از روش های کنترل خانگی تب استفاده کنید و حداقل سه روز وی را در منزل تحت نظر بگیرید.
تب بیشتر از سه هفته نیاز به بررسی های جدی تخصصی دارد
هرگز از آسپرین برای پایین آوردن تب کودک استفاده نکنید.

روش های خانگی کنترل تب:

  • مایعات و نوشیدنی فراوان به کودک بدهید این کار از کم شدن آب بدن جلوگیری و به خنک شدن بدن کمک کند.استفاده از آب پرتقال و بخصوص آب انار و یا خاک شیر در پایین آوردن دمای بدن بسیار موثر است.
  • ـ مطمئن شوید کودک به اندازه کافی استراحت می کند.
  • ـ درجه حرارت اتاق را در حد ۲۱ تا ۲۳ درجه نگهدارید.
  • ـ لباس خواب کودک از پارچه ی نخی سبک باشد که بتواند را گرمای بدن را پس بدهد.
  • ـ چنانچه کودک سردش شد پتوی اضافه بیندازید و زمانیکه سرما کاهش یافت پتو را بر دارید.

داروهای روتین لازم برای کنترل تب:

  • استامینوفن

شربت استامینوفن حتما در کودکان بالای یک سال باید استفاده شود.دوز آن نصف وزن بدن کودک بر حسب سی سی و هر 4 ساعت است است.مثلا اگر کودک شما ده کیلو است در صورت وجود تب باید به وی هر 4 ساعت 5 سی سی بدهید.نکته:در صورتی که کودک شما تب نداشته باشد به هیچ عنوان نباید به وی تب بر بدهید.

همچنین بخوانید
چرا استقبال عموم از هومیوپاتی رو به افزایش هست؟

قطره استامینوفن در کودکان زیر یک سال استفاده می شود.دوز آن حداکثر سه برابر وزن بدن کودک بر حسب قطره و هر 4 ساعت است است.مثلا اگر کودک شما هفت کیلو است در صورت وجود تب باید به وی هر 4 ساعت حداکثر 20 قطره بدهید.

شیاف استامینوفن ابدا در کودک زیر یک سال نباید استفاده شود.دوز آن حداکثر 15 میلی گرم به ازای هر کیلو وزن بدن کودک شماست این شیاف ها در دو نوع 125 و 325 در داروخانه ها وجود دارد. یعنی اگر فرزند شما 10 کیلو است باید هر 4 ساعت یک شیاف 125 استفاده کنید چون شیاف 150 وجود ندارد ولی اگر فرزند شما حدود بیست کیلو است باید دو شیاف 125 بفاصله زمانی کوتاه استفاده کنید و همین طور الی آخر.یک اشتباه رایج:شایعترین دلیل برای عدم کنترل تب کودک استفاده از دوز ناکافی داروی تب بر است.

  • بروفن

ايبوپروفن در مقايسه با استامينوفن در پايين آوردن درجه تب موثرتر است و در مدت زمان پايين نگه داشتن تب نيز از پايداري خوبي نسبت به استامينوفن برخوردار است. توصيه مي گردد در مواردي که استامينوفن نتواند درجه تب را پايين آورد و يا اثر ضد تب پايداتري مورد نظر است. از ايبوپروفن به عنوان داروي ضد تب در کودکان بالاي شش ماه استفاده شود.البته عوارض بروفن خیلی بیشتر از استامینوفن می باشد.

دوز مصرف :به ازای هر ده کیلو وزن کودک 5 سی سی مصرف می شود هر شش تا هشت ساعت.مثلا اگر کودک شما پانزده کیلو وزن دارد هر شش تا هشت ساعت به او 7.5 سی سی می دهیم البته در صورت وجود تب.

  • فرزند شما سابقه تب و تشنج دارد؟ با توجه به سن شیوع تشنج ناشی از تب که از پنج ماهگی تا هفت سالگی است در صورتی که قبلا فرزند شما سابقه تشنج و تب را داشته اگر فرزند شما در این طیف سنی قرار دارد عاقلانه است که در صورت وجود تب از قرص دیازپام به همراه تب بر برای جلوگیری از عود حمله تشنج استفاده کنید.
همچنین بخوانید
مستندات قانونی روش درمانی هومیوپاتی

  • دوز دیازپام خوراکی چقدر است؟
    جواب:معادل وزن کودک در روز به وی قرص دیازپام بدهید مثلا اگر فرزند شما 12 کیلو است باید در روز به وی در مجموع 12 میلی گرم قرص دیازپام بدهید یعنی هر هشت ساعت 4 میلی گرم با توجه به این که قرص دیازپام در اشکال 2 5 و 10 میلی گرم در داروخانه ها موجود است می توانید به وی دو قرص 2 میلی گرم هر هشت ساعت بدهید می توانید براحتی آن را در آب حل کنید و به کودک خود بدهید.
  • تا چه مدت باید دیازپام بدهم؟
    جواب با توجه به این که تشنج ناشی از تب اکثرا در طی دو سه روز اول شروع بیماری تب دار روی می دهد کافی است که فقط در سه روز اول بیماری تب دار کودک خود به وی دیازپام بدهید یعنی اگر کودک شما مثلا هفت روز تب داشت فقط دو الی سه روز اول لازم است به وی دیازپام داده شود و نه بیشتر.
  • دمای بدن کودکم چقدر بود باید از دیازپام خوراکی استفاده کنم؟
    جواب:معمولا تشنج ناشی از تب در دمای بدن بیش از 39 درجه رخ می دهد ولی نکته این جاست که همیشه این طور نیست گاهی کودک اول تشنج می کند و بعد والدین متوجه تب وی می شوند پس عاقلانه است که با شروع تب به روش گفته شده در بالا از دیازپام خوراکی استفاده کنید البته در کنار تب بر.

  • آیا دیازپام خوراکی عوارض دارد؟
    جواب صد البته درست مثل همه داروهای دیگر و بعضی از عوارض آن:
    خواب‌ آلودگی روز بعد ازمصرف‌، گيجی ،تحريک‌پذيری غيرعادی و در برخی مواردسردرد، سرگيجه‌، افت‌ فشار خون‌، افزايش‌ترشحات‌ بزاق‌، درد در ناحيه‌شکم ، اختلال‌ بينائی، احتباس‌ ادرار، اختلالات‌خونی و يرقان‌ از عوارض‌ احتمالی اين‌دارو است‌.ولی باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنید.
  • فرزندم نه ساله است و تب دارد ایا باید از تشنج ناشی از تب بترسم؟
    جواب:با توجه به طیف سنی تشنج ناشی از تب که در فوق ذکر شد لازم نیست نگران باشید.

دکمه بازگشت به بالا