در باره دکتر عادل حیدری نژاد
مقالات سایت

دانستنی های واکسن آبله مرغان

دانستنی های واکسن آبله مرغان

به این مطلب ستاره بدهید و امتیاز بگیرید

Rating 5.00 from 2 votes

واکسن آبله مرغان جهت پیشگیری از ابتلا به آبله مرغان تجویز می شود. هنگامی که صحبت از آبله مرغان می شود، بیش تر افراد به یاد یک بیماری ساده می افتند که با طی کردن یک دوره نقاهت و مراقبت های خانگی از بین می رود. آیا واقعاً همین طور است؟

آیا تزریق واکسن الزامی است؟

آبله مرغان شاید در ابتدا کمی ساده به نظر برسد اما معمولاً در بزرگسالان و برخی از گروه ها خطرات بیش تری دارد بنابراین برای افزایش سطح ایمنی تزریق واکسن توصیه می شود. واکسن برای کودکان و بزرگسالان قابل دریافت است.

واکسن واریسلا یا آبله مرغان شامل ویروس زنده ضعیف شده ای است که واکنش سیستم ایمنی را در پی دارد. این واکسن تا حد زیادی از ابتلا به آبله مرغان جلوگیری می کند.

با تزریق دو دوز از واکسن آبله مرغان بدن به ایمنی قابل توجهی مقابل ویروس دست پیدا می کند. کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالانی که تا کنون به آبله مرغان مبتلا نشده اند، می توانند نسبت به تزریق واکسن واریسلا اقدام کنند.

طبق توصیه های پزشکی بهتر است دوز اول واکسن آبله مرغان در دوازده تا پانزده ماهگی و دوز دوم بین چهار تا شش سالگی تزریق شود. همچنین کودکان شش تا دوازده ساله در صورت عدم ابتلا و دریافت واکسن باید هر دو دوز را در فواصل سه ماهه تزریق کنند.

سایت عادل حیدری نژاد

افراد بزگسالی که آبله مرغان نگرفته اند نیز باید هر دو دوز را دریافت کنند. فاصله بین دوزها نباید بیش تر از دو ماه شود.

همچنین بخوانید
کنترل تب کودک به سه شماره

چرا باید واکسن آبله مرغان دریافت کرد؟

برخی افراد گمان می کنند که آبله مرغان فقط مختص کودکان است اما احتمال ابتلا به این ویروس در بزرگسالان نیز وجود دارد و با تشدید علائم و خطرات بیش تری همراه است. افراد بزرگسال با ابتلا به آبله مرغان علاوه بر علائم گفته شده با مواردی مانند تپش قلب، استفراغ، تب بالا، ضعف شدید، سرگیجه و عفونت ریه روبه رو می شوند.

ابتلای زنان باردار به این عارضه امکان ناهنجاری جسمانی، کمبود وزن و حتی سقط جنین را افزایش می دهد. در نتیجه برای کاهش خطرات در بزرگسالان و پیشگیری از شیوع ویروس در کودکان باید واکسن دریافت کرد.

به طور کلی تزریق واکسن آبله مرغان برای افراد زیر از اهمیت بیش تری برخوردار است:

  • خانم هایی که قصد بارداری دارند.
  • افرادی که به ام اس مبتلا هستند و باید داروی فینگولیمود را مصرف کنند، حتماً پیش از استفاده از این دارو باید واکسن بزنند.
  • کودکانی که در دوره خاموشی بیماری سرطان خود قرار دارند.
  • کسانی که پیوند اندام شده اند.
  • کودکانی که مبتلا به ایدز هستند اما علائم خاص و ضعف سیستم ایمنی را تجربه نکرده اند.
  • افرادی که دائم در سفرهای بین المللی هستند.
  • کادر درمان و آن هایی در مدارس و مهد کودک کار می کنند.

عوارض واکسن آبله مرغان

به طور معمول همه واکسن ها عوارض جانبی دارند. واکسن واریسلا معمولاً کم خطر بوده و با عوارض خفیفی مانند تب، درد، تورم و التهاب ناحیه تزریق همراه است. این عوارض کاملاً طبیعی بوده و با گذشت یکی دو روز پس از تزریق واکسن از بین می روند.

همچنین بخوانید
محدودیت استفاده از سایت برای غیر کاربران ویژه

عوارض جدی تر واکسن آبله مرغان شامل حساسیت های شدید، مشکلات تنفسی، افزایش ضربان قلب، ضعف و بی حسی در عضلات، اسهال، خستگی بیش از حد و التهاب صورت و گلو است که به ندرت رخ می دهد .

چه کسانی نمی توانند واکسن دریافت کنند؟

با این که واکسن واریسلا از واکسن های بی خطر محسوب می شود اما همه افراد قادر به تزریق آن نیستند.

کسانی که دارای شرایط زیر هستند، باید از تزریق واکسن آبله مرغان پرهیز کنند:

  • کسانی که کورتون مصرف می کنند.
  • افرادی که به صورت ژنتیکی دارای نقص ایمنی هستند.
  • کسانی که سل فعال درمان نشده دارند.
  • حساسیت به واکسن .
  • زنانی باردار.همچنین یک تا سه ماه قبل از بارداری نباید واکسن تزریق شود.
  • افرادی که به بیماری سرطان مبتلا هستند.
  • کودکان کمتر از یک سال.
  • کسانی که تب بیش تر ۳۸٫۵ دارند.
طی آمار گرفته شده حدود نود درصد از دریافت کنندگان واکسن آبله مرغان دیگر به آبله مرغان مبتلا نمی شوند. در مواردی که با تزریق واکسن ابتلا اتفاق می افتد علائم به صورت بسیار خفیف تری مشاهده می شود و خطرات به میزان زیادی کاهش پیدا می کند.

دکمه بازگشت به بالا